top of page

Levitä kovavaha epäkeskokiillotuskoneella 20 minuutissa

Kovavaha on lähtökohtaisesti pitkäkestoisin tapa suojata ajoneuvo ja saada sen maalipinta kiiltämään. Sen antama suoja voi kestää kuukausia – mutta toisaalta kovavahan käyttäminen voi olla hidasta ja työlästä käytettynä käsin.


Kovavahan käyttöä on kuitenkin mahdollista nopeuttaa merkittävästi epäkeskokiillotuskoneella. Kiillotuskoneella vahaaminen ja viimeistely on mahdollista tehdä jopa alle 20 minuutissa, tinkimättä vahasuojan laadusta.


Siksi koneellinen levittäminen on erinomainen vaihtoehto erityisesti ammattifiksaamoihin. Se nopeuttaa työnkulkua merkittävästi vaikuttamatta asiakkaalle tarjotun tuloksen laatuun. Lue artikkelistamme, miten palvelet useampia asiakkaita samassa ajassa.


Mitä tarvitset


Vahaamisen tarvitset laadukkaan kovavahan. Erinomainen vaihtoehto on tummille autoille sopiva ja pitkäkestoinen Ghost Hider -carnaubavaha. Vahaa voidaan myös käyttää kerroksittain sen keston pidentämiseksi.


Koneella voi myös levittää nesteytetyn vahan. Esimerkiksi Malco Cherry Flash Wax sopii levitettäväksi epäkeskokiillotuskoneella.


Levittämiseen tarvitset mahdollisimman pehmeän laikan. Käytä siis ensisijaisesti hienoon viimeistelyyn tarkoitettua vaahtomuovilaikkaa. Karkeiden laikkojen käyttäminen saattaa jättää pyörrejälkiä pinnalle. Esimerkiksi Rupes Velcro White -valkoinen erityisen hieno vaahtomuovilaikka on toimiva vaihtoehto.



Jos vahaat kiillotuskoneella, käytä työhön vain epäkeskokiillotuskonetta. Se on turvallisin vaihtoehto siksi, että epäkeskon liikerata tekee siitä verrattain turvallisen käyttää. Etenkin suoravetoinen eli rotary -kiillotuskone voi olla liian tehokas matalillakin kierrosnopeuksilla. Se voi siksi vahingossa jättää naarmuja ja pyörrejälkiä maalille vahauksen aikana.


Varaa lisäksi viimeistelyyn riittävästi mikrokuituliinoja. Ma-Fra Xtra Brilliance on laadukas mikroliina, joka myydään kätevästi kuuden kappaleen pakkauksessa.


Lopulta tarvitset puhtaan ja sileän auton. Auto tulee aina pestä ennen vahausta ja savettaa tarpeen mukaan. Muista käsitellä ajoneuvo vahanpoistajalla tai vahajäämät irrottavalla pesuaineella, jotta uusi vaha tarttuu ja leviää tasaisesti. Auto on tärkeää myös vahata aina myllytyksen jälkeen.



Miten levitetään


Kun vahattava ajoneuvo on valmisteltu käsittelyyn pesemällä ja poistamalla vanha vaha, ja tarvittaessa myllyttämällä maalipinta, on aika aloittaa itse vahaaminen.



Levitä kevyesti vahaa laikalle. Kovavaha voidaan ”kaapia” taipuisalla vaahtomuovilaikalla suoraan säiliöstä ilman erillistä työkalua. Älä käytä liikaa vahaa. Liika vaha tekee työn viimeistelystä hitaampaa parantamatta kuitenkaan pinnoituksen laatua. Pintaan ei tartu sen paksumpaa vahakerrosta, vaan ylimääräinen vaha menee hukkaan kun pinta pyyhitään puhtaaksi. Lisäksi paksun vahakerroksen viimeistely mikrokuituliinalla on työläämpää, jos ylimääräistä vahaa on paljon.


Kiinnitä laikka keskelle taustatukea. Mikäli käytät nesteytettyä vahaa, voit laittaa laikalle pisaroita irrottamatta sitä taustatuesta.


Säädä kiillotuskone matalimmalle nopeudelle ja aseta virtajohto hartiallesi, jottei se koske jo vahattua pintaa. Levitä vaha paneeli kerrallaan rivakoin ja osin limittäisten vaaka- tai pystyliikkein. Älä paine laikkaa pintaa vasten voimakkaasti, älä aja samaa kohtaa useita kertoja, äläkä annan koneen käydä pinnalla liian hitaasti.


Kaiken kaikkiaan vahaaminen on myllyttämistä nopeampaa ja kevyempää. Tarkoitus ei ole käsitellä itse maalipintaa, minkä vuoksi koneen käyttötekniikan tulee olla erilainen. Pyri levittämään mahdollisimman ohut vahakerros.


Etenkin jos vahaat ulkona tai lämpötila on korkea, pyri myös viimeistelemään vaha paneeli kerrallaan. Pyyhi siis paneeli siistiksi vahajäämistä mikrokuituliinalla ennen seuraavaan paneeliin siirtymistä. Mikäli lämpötilan takia vaha kuivuu nopeasti, voit joutua hankaamaan pintaa tarpeettoman kovaa, jos levität vahan ensin koko ajoneuvolle. Kova hankaaminen lisää naarmujen riskiä.

Kommentare


bottom of page