Kiillotuskone veneelle – Rotary vai DA
Epäkeskokiillotuskoneesta on tullut monipuolinen työkalu, joka oikealla laikalla ja aineella soveltuu hyvinkin moneen tilanteeseen. Autonhoidossa Rupesin kaltaiset valmistajat markkinoivat BigFoot DA-työkaluja kaikkiin autonhoidon tarpeisiin hienosta viimeistelystä karkeaan naarmunpoistoon.
Autotallissa perinteistä suoravetoista konetta ei välttämättä tarvitse siis lainkaan. Veneenhoidossa tilanne on täysin päinvastainen, ja veneen fiksaaminen on usein täysin mahdollista pelkällä suoravetoisella koneella.
Lyhyesti sanottuna, veneenhoidossa rotary on edelleen kuningas.
Tässä artikkelissa kerromme lisää veneen myllyttämisestä, DA ja Rotary -koneiden eroista, sekä mitä hyötyä erilaisista koneista veneenhoidossa on.
Veneen maalin rakenne – kova mutta huokoisa
Lasikuituisen veneen ulkoisin kerros on suojaava gel coat -pinta. Vaikka sen funktio on osin samanlainen kuin auton maalin lakkapinnoite, sen rakenne on hyvin erilainen.
Veneen pinnoite on paljon auton lakkapintaa kovempi, mutta toisaalta se on huokoisempi. Sen myllyttäminen edellyttää toisaalta kovempaa voimaa, mutta samalla se hapettuu verrattain helposti. Juuri tämän takia veneet ovat pääsääntöisesti valkoisia – ettei alkava hapettuma näkyisi niin selkeästi.
Koska gelcoat-pinta on auton lakkaa kovempi, se on suositeltavampaa hioa suoravetoisella eli perinteisellä rotary-koneella. Epäkeskokiillotuskone ei todennäköisesti anna parasta lopputulosta, etenkään, jos pinnalla on hieman enemmän hapettumaa.
Tämän takia hapettumien poisto ja naarmujen korjaaminen edellyttää hyvin korkeaa hiontatehoa. Väärillä työkaluilla hapettumia voi olla vaikeaa, ellei mahdotonta, saada kokonaan pois. Naarmujen poistaminen puolestaan voi kestää tarpeettoman kauan.
Toisaalta veneen kova gel coat -pinta antaa paljon anteeksi. Sille on hyvin vaikea aiheuttaa vahinkoa hiomalla liian kovaa ja liian pitkään, edes suoravetoisella koneella.
Suoravetoinen kiillotuskone veneenhoidossa
Paikallaan pyörivä suoravetoinen kone aiheuttaa pinnalle paljon kitkaa – ja kitka on tarpeen kovan gel coat -pinnan hiontaan. Suoravetoinen kiillotuskone on tärkein työkalu, joka soveltuu oikealla laikalla ja aineella käytettynä käytännössä kaikkiin veneen myllytyksen vaiheisiin, aina kovasta naarmujen ja hapettumien poistamisesta hienoon viimeistelyyn.
Tämä monipuolisuus käy ilmi myös alla olevalta videolta, jolla hapettuneelle veneen kölille tehdään kolmen askeleen käsittely Presta Super Cut Compound -karkealla hionta-aineella, Presta UCC Light -hienolla hionta-aineella ja Presta Ultra Polish -kiillotusaineella – konetta välillä vaihtamatta.
Suoravetoinen Milwaukee AP 14-2 200 E 1450 W on voimakas työkalu, joka tekee kovan ja hapettuneenkin pinnan käsittelystä nopeampaa. Lisäkse sen kierrosnopeus on säädettävissä välillä 490 – 2 100 rpm, mikä tekee siitä monipuolisen työkalun erilaisille pinnoille. Nopeus on säädettävissä helposti työn aikana ja laitteeseen kuuluva ylikuormitussuoja pidentää sen teknistä käyttöikää.
Nopeuden lukitustoiminto vähentää sormikuormitusta. Suojattu karanlukko estää turhat vauriot kulmavaihteessa. Kumipäällysteinen pinta kulmavaihteen päällä antaa todella hyvän pidon kädelle ja helpottaa koneen käsittelyä vaikeissa paikoissa. 6 m pitkä PUR-virtajohto ei hankaa maalipintaa perinteisten virtajohtojen tavoin.
Löydä suoravetoinen Milwaukee AP 14-2 200 E 1450 W verkkokaupasta tai pyydä tarjous myyjältäsi.
Epäkeskokiillotuskone veneenhoidossa
Vaikka epäkeskokoneet eivät ole aivan yhtä monipuolisia veneenhoidossa kuin ne ovat auton maalipinnan käsittelyssä, sellaisestakin voi olla hyötyä.
Epäkeskokiillotuskone soveltuu esimerkiksi viimeistelyyn ja rotarylla aiheutettujen pyörrejälkien poistamiseen. Lisäksi DA-kone on nopea tapa vahata vene ennen kuin vene lasketaan vesille tai laitetaan talvisäilöön, vaikka sitä ei varsinaisesti myllytettäisikään.
Laadukkat Rupes Mark III kiillostukoneet soveltuvat erinomaisesti myös veneen viimeistelyyn ja vahan levittämiseen. Verkkokaupasta löydät 15 mm liikeradalla ja 125 mm taustatuella varustetu kiillostukoneen sekä 21 mm liikeradalla ja 150 mm taustatuella varustetun Mark III 21 kiillostukoneen.
Komentarze