top of page

Uuden auton hoito

Päivitetty: 26. elok. 2020


Kun ostat uuden auton, tarvitseeko sillä oikeastaan tehdä mitään? Uusi autohan on varmasti kunnossa, eikä sitä siksi tarvitse aivan pian pestä, vahata – tai ainakaan myllyttää. Uuden auton maalihan on kirjaimellisesti uuden veroinen – paitsi kun se ei ole.


Uuden auton pitkä matka omistajalle


Uuden maalin kiillotuksen ja pinnoituksen tarvetta miettiessä tulee muistaa, millaisen matkan ajoneuvo tekee tehtaalta ensimmäiselle omistajalle – ja tämä matka saattaa olla pitkä. Auton lakalle ehtii tapahtua yhtä jos toista tehtaalta lähdön jälkeen.


musta uusi auto

Autoon ehtii helposti ilmestyö pyörrejälkiä, hologrammeja, ja muita erikoisia naarmuja. Tämä voi tapahtua niin kuljetuksessa, varastoinnissa, ja myyntiä varten viimeistelyssä. Ajoneuvossa saattaa olla pieniä pintavirheitä jo tehtaalla, tai sitten vasta viimeine myyjä käsittelee ajoneuvon vähällä vaivalla ja rahalla ennen luovutusta.


Auto on saatettu vahata, tai sitten se on saatettu vain peittää muovilla. Se on saattanut kulkea pitkän matkan, tai istua pitkään varastossa. Mikäli kysyntä on ollut matala tai myyjän inventaario ylimitoitettu, odotusaika on todennäköisesti venynyt.


Asiakkaalle ei todennäköisesti ole mahdollisuutta varmistua miten ajoneuvon pinta on suojattu ja käsitelty kuljetusta ja myyntiä varten, ja miten paljon kustannuksia on pyritty tässä vaiheessa säästämään.


Miten ”uusi” auton maalipinta tällöin oikeastaan on?


Uuden auton hoito


Uuden auton hoito on hyvin helppoa lyödä laimin, koska käsittelyn tarve monesti aliarvioidaan. Uuden auton oletetaan varmasti olevan täydellisessä kunnossa. Myyjäkin saattaa vähätellä pesun ja suojauksen tarvetta. Tällä voi kuitenkin olla ikäviä seuraamuksia.


Auton lakka ei kuitenkaan ole kevlaria – siitä on pidettävä aina hyvää huolta, oli se minkä ikäinen tahansa. Turvallisinta onkin aina mahdollisimman pian pestä ja vahata auto, tai käyttää keraamista pinnoitetta. Mikäli nämä askeleet jätetään pois, voi hyvinkin olla, että ”uusi” maalipinta pitääkin seuraavalla kerralla jo kiillottaa siistiksi.



Pesu ja asianmukainen vahaus ovat ehdoton vähimmäiskäsittely, joka uudelle ajoneuvolle on tehtävä sen vaihtaessa omistajaa. Ostajalla ei ole takeita suojan laadusta. Siksi paras tapa säästää aikaa ja rahaa pitkällä aikavälillä on varmistua itse siitä, että kaikki on kunnossa.



Ei ole myöskään mahdotonta, että uusi ajoneuvo hyötyisi heti oston jälkeen ainakin kevyestä kiillotuksesta. Jos varastointi, kuljetus ja myyjän viimeistely ovat jättäneet pintaan jälkensä, täydellinen kiilto voi hyvinkin edellyttää pientä huolenpitoa.



Varmasti tärkein osa uuden auton fiksausrutiinia suunnitellessa onkin uuden omistajan odotukset ja maku. Mikäli kyseessä on taloudellinen käyttöauto, ehkä pesu ja vahaus riittää. Hieman kalliimpi ajoneuvo halutaankin ehkä pitää parhaassa mahdollisessa kunnossa, jolloin myös kiillotus voi olla tarkoituksenmukainen.


bottom of page